Iz arhive Globusa

Stvarni gospodari hrvatskog turizma

Zarađuju milijune na poslu u kojem je propala većina domaćih agencija. Tajna? Kod njih nema čekanja. Ne naplaćuju turistima proviziju. I pouzdani su sto posto

Pitanje je misle li danas da su pogriješili. Microsoft je još 1996. godine pokrenuo prvu online stranicu za rezervaciju putovanja Expedia. Potrošači su dobili revolucionarni, novi način za istraživanje i rezervaciju svog putovanja. Međutim, kad je Expedia prerasla razvoj softvera i očito prestala biti uzbudljiva igračka Microsoftovim inženjerima, prodali su je. Expedia je danas najveća online agencija za putovanje na svijetu koja nudi rezervacije za letove, hotele, automobile, krstarenja.

Imaju 150 stranica za različite rezervacije u 70 zemalja. Samo je 2013. godine preko njih prodano 146,1 milijun noćenja pa su premašili prihode od 4,8 milijardi dolara. I nisu jedini. Online biznisi u turizmu doslovno su eksplodirali proteklih godina i potisnuli tradicionalne kanale organizacije, rezervacije i kupovine putovanja. Tri najveća trgovca putovanjima danas su upravo online biznisi. TUI je kao najveća svjetska putnička kompanija po tržišnom udjelu iza njih, četvrti.

Danas je organizirati putovanje toliko lako da neki procjenjuju da je internet čak promijenio i način na koji putujemo. Nema više dugog zadržavanja na jednome mjestu. Čak i dugi ljetni odmori uključuju barem dvije do tri destinacije u istoj zemlji. Prema podacima agencija za istraživanje tržišta, online rezervacije premašile su 43 posto ukupne turističke prodaje u Americi i 45 posto u Europi.

Posredništvo “Važnost korištenja interneta, ne samo u planiranju nego i u rezerviranju turističkih proizvoda i usluga, pa tako i hotelskog smještaja, raste iz godine u godinu. Danas možemo reći da je internet najvažniji medij u planiranju i rezerviranju turističkih proizvoda i usluga, i to na svim našim emitivnim tržištima”, kaže Tomislav Popović, predsjednik Uprave Maistre, turističkog biznisa Adris grupe.

Na globalnom tržištu proteklih je godina izraslo i svoje pozicije učvrstilo nekoliko velikih online igrača koji su ga praktički osvojili. Zarađuju nevjerojatan novac samo posredništvom između putnika i pružatelja usluga u turističkom sektoru. Zakonom velikih brojki, na globalnom tržištu na internetu stvoreni su biznisi kojima danas više ne može konkurirati niti jedna klasična turistička agencija. Štoviše, većina ih je već propala. Hrvatska je, naravno, dio toga.

Na petom katu poslovne zgrade u središtu Zagreba moderni je ured. Ekipa je mlada, većina je stalno na telefonima. Vjerojatno nikad neće vidjeti svoje klijente. Pomalo je iznenađujući podatak da baš u tom, hrvatskom uredu Booking.coma, jednog od svjetskih lidera u online rezervacijama smještaja, radi 63 zaposlenih. Na hrvatsko tržište ušli su relativno tiho još 2005. godine, ali s upravljanjem iz Beča. Hrvatski ured otvoren je 2011. godine i danas pokriva sedam zemalja u regiji. Samo u posljednjih nekoliko mjeseci odradili su nevjerojatan rast. Već danas, uz Zagreb, imaju i urede u Dubrovniku i Poreču.

“Kad smo ušli na hrvatsko tržište, imali smo 850 smještajnih objekata na stranici, još u prosincu prošle godine bilo ih je 6000, a danas ih je više od 20.000”, otkriva Goran Pleše, regionalni menadžer Booking.coma koji je zadužen i za izraelsko tržište.

Booking.com je u ovu turističku sezonu ušao sa simboličnim, ali važnim uspjehom kojim su se vrlo rado pohvalili. Naime, u svoju su ponudu početkom srpnja hotel Leonardo u Berlinu dodali kao 500.000. smještajni objekt. Za njih trenutačno radi 6500 zaposlenih u 115 ureda diljem svijeta. Stranica je dostupna na 42 jezika.

Trenutačno se na Booking.com portalu u Hrvatskoj nalazi više od 20.000 smještajnih jedinica: 667 hotela, preko 14.000 apartmana, 2800 kuća za odmor i 2500 ostalih tipova smještaja kao što su hosteli, vile, mobilne kućice i slično.

“Ideja koja se krije iza Booking.coma vrlo je jednostavna: pružanje online platforme putem koje se hoteli i druge vrste smještaja oglašavaju potencijalnim gostima i oglašavanje rezervacija koje iz toga proizlaze. Booking.com šalje rezervaciju gosta smještajnom objektu i potvrdu rezervacije gostu. Ne naplaćujemo gostu troškove rezervacije ili otkazivanja i ne dodajemo nikakve dodatne rezervacijske troškove na cijenu smještajne jedinice”, pojašnjava Goran Pleše.

Ta vrlo jednostavna ideja lani je američkoj Priceline grupi, koja uz Booking.com u portfelju ima još nekoliko internet stranica za organizaciju i rezervaciju putovanja, donijela ukupne prihode od online rezervacija od 39,2 milijarde dolara i rast od 38 posto u odnosu na prethodnu godinu.

...

ČLANAK U CIJELOSTI PROČITAJTE U TISKANOM IZDANJU GLOBUSA

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 18:29