Arhitekt nove Gradske kavane - Globus.hr

NOVO LICE KULTNOG OKUPLJALIŠTA

Arhitekt nove Gradske kavane

Danima nakon otvorenja "najgrađanskije" od svih kavana u Zagrebu, novi interijer izaziva oprečne reakcije: s jedne strane euforiju, s druge osporavanja. Globus otkriva tko je Ante Vrban, miljenik bogatih naručitelja i autor tog kontroverznog projekta

Kad smo se sastali s arhitektom Antom Vrbanom u zagrebačkoj Gradskoj kavani, koja je upravo preuređena prema njegovu projektu, nismo očekivali svjedočiti tako pozitivnoj reakciji posjetitelja kultne zagrebače kavane.

Naime, tijekom čitavog razgovora stolu su prilazile zagrebačke gospođe i čestitale mladom arhitektu, neke gotovo na rubu suza... Nova Gradska kavana luksuzna je i, za razliku od prije, osvijetljena i uredna, a to svaka starija dama cijeni. O detaljima bi se dalo raspravljati...

Mlad i uspješan. Arhitekt Ante Vrban koji je dobio priliku urediti Gradsku kavanu ima 29 godina. U njegovu slučaju godine ne znače ništa jer se on može pohvaliti projektima izvedenim po cijelome svijetu. Ovaj tjedan je, primjerice u Dubaiju, dovršio projekt za uglednog šeika Haytham Al Tajira, građevinskog magnata koncerna Empire Holdings, a riječ je o penthousu u centru grada i luksuznoj staklenoj vili na plaži.  U javnosti je ipak najpoznatiji kao arhitekt bogatijih Hrvata.

Autor je projekta uređenja penthousea, vile i ureda Zlatka Marića, vlasnika Sokol Marića, i njegove obitelji, za Josipa Šelendića uređivao je stan i noćni klub Ritz bar, za Romana Majetića penthouse, za Ivu Majoli i Stipu Marića stan, a savjetovao ih je i oko restorana Sora na iličkom neboderu,  Indiri Mujkić uredio kuću. Radio je i za bračni par Ivanišević - Dragović, Ninu Badrić, nadavno je ušao u projekt s Dmitrijem Željeznjakom, ruskim biznismenom koji je kupio Luku Split i koji prema projektu Ante Vrbana podiže 14 luksuznih vila u Zagrebu u Mlinovima.

Svjetsku slavu mladom je arhitektu donijela suradnja s tenisačicom Jennifer Capriati kojoj je uredio penthause u Miamiju i kuću u Tampi na Floridi. Ipak, krunom svog posla smatra upravo Gradsku kavanu, zbog koje je i odgodio neke druge važne poslove i  za čije je uređenje imao tek 60 dana. Što ste prvo pomislili kada ste ušli u Gradsku kavanu, pitamo Antu Vrbana.

”Gradska kavana za mene kao arhitekta jedan je od onih prostora koji te ostave bez daha i koji poznam gotovo od rođenja. Prostor arhitektonski snažan, impozantan. Kad sam dobio taj projekt, sjeo sam u kavanu između gospode  i kao prvo primijetio da čuči u tami”, kaže Ante Vrban. U projektu uređenja sudjelovao je velik tim ljudi s istom željom, a to je, kaže Vrban,  napraviti čudo za 60 dana.

Od  Gradskog zavoda za zaštitu spomenika dobio je tri glavna uvjeta - sačuvati piramidalni strop, originalne stupove nalik na drvo banane, koje je arhitet Richter napravio u jazz, odnosno u art deco stilu i koji su morali biti u visokome sjaju. Kakav je art deco stil Gradske kavane prema viđenju Ante Vrbana, sam nam je opisao.

”Art deco je sjajan, neutralan, ali jako svečan. Kavana je većinom nevino bijela pa sam kao kontrast dao crno kroz borduru i poneki ljubičasti detalj - stolicu. Volim i diodnu rasvjetu. Inače, svjetlo je u mojoj arhiteturi vrlo bitan element. Najveće iznenađenje bilo je pet dugačkih prozora uz stepenište koje, otkad smo ga očistili, propušta mnogo svjetlosti. Zavjese od tamne svile zamijenio sam svijetlom svilom, a stolice je izradila tvrtke Tarade iz Zagreba. Bile su art deco stilu, no ja sam ih malo pojednostavio,” kaže Vrban.

Motiv cenog pletera. “Parket, mozaik na podu jedini je iz Italije, iz tvrtke Berti, koja je uređivala i Kremlj, Louvre i Schonbrunn. Meni je u kavani najdraže stepenište koje je sada od Carrara mramora. Motiv crnog pletera, koji se provlači kroz kavanu, izvukao sam iz inspiracije Hrvatskim narodnim preporodom, iz hrvatskoga grba... Lustere su izradili u Zabok dekoru, ali s originalnim Swarovski kristalima, a bočna rasvjeta prepuštena je sestrama Vitić”, objašnjava Ante Vrban.

Iako se Kavani mnogi dive, pa je i prošli četvrtak njezino prizemlje vrvjelo gostima,  mogu se čuti i kritike iz struke.

“Svako ima pravo na svoje mišljenje, javno i privatno. Ja sam osobno vrlo zadovljan uređenjem i ponosan sam na rezultat. S kritikom se borim od početaka rada, život mi se kreće velikom brzinom, a to nekad iritira okolinu.”

Arhitekt Vrban ističe i da je uređenje Kavane doživio kao dvostruku odgovornost, uz odgovornost prema kultnoj lokaciji, morao se dokazivati i zbog svoje mladosti. Stariji brat arhitekta Ante Vrbana poznati je vizažist Tomo Vrban koji je radio s gotovo svim poznatim hrvatskim zvijezdama.

“Brat mi je najbolji prijatelj, uz mamu, sve troje smo jako vezani. Njegovi klijenti su često i moji klijenti, sve je to ista ekipa. Obojica imamo umjetnički senzibilitet, samo je Tomi platno lice, a meni 3D prikaz”, ističe Ante Vrban. Uspjeh prvenstveno, dodaje nadareni arhitekt, braća duguju majci.

“Za sve je to zaslužna mama. I tata je jako cool, ali kako su roditelji rastavljeni, nas je uglavnom odgojila mama. Nije joj bilo lako s dva divljaka, imperativ joj je bio obrazovanje i sport. Od malih nogu nas je podučavala kako se ponašati za stolom, plesati,  govoriti dva jezika, svirati barem jedan instrument. Dovela nas je i do diplome. I sad me pita: Kad ćeš doktorirati?”, priča Ante Vrban. S obitelji Zubak, vlasnicima Auto Zubaka, koji su unajmili Grad sku kavanu, Ante Vrban prvi put poslovno surađuje.

S Ivanom Zubakom, sinom Pave Zubaka, veže ga dugogodišnje prijateljstvo. “Pavo Zubak je vrhunski profesionalac, ja radim 17 sati dnevno, a on radi još više... Oni od jutra do mraka rade i za njih doista vrijedi - Koliko radiš, toliko imaš. Uređenju Kavane su se iznimno veselili, to su shvatili kao svoj poklon Zagrebu i Zagrepčanima”, ističe Ante Vrban kojega u stručnim krugovima etiketiraju kao arhitekta “zlatne mladeži”, upravo zbog toga što surađuje s bogatim i poznatim klijentima.

Duga lista čekanja. Na listi čekanja ima ugovore i predugovore do rujna 2010., ali ako se radi o projekt kao što je bila Gradska kavana, može napraviti i izuzetak. Povremno Vrban uredi i stan nekog političara, no kako su oni prezaposleni, većinom s njihovim suprugama dogovara izgled obiteljskog doma.

O projektu 14 luksuznih vila u Zagrebu u Mlinovima za ruskog biznismena Željeznjaka nije također mogao mnogo pričati. ”Upravo se u tom naselju rade prilazne ceste. Naselje će biti odvojeno i isticati se tehnologijom i dizajnom. Gospodin Željeznjak živio je dugo u New Yorku, jako je otvoren i traži maksimum, vrlo je moderan i voli tehnologiju, pe smo se lako dogovorili”, zaključuje Ante Vrban.

KLIJENTI IZ VISOKOG DRUŠTVA

POZNANSTVA SU MI PRISKRBILA UNOSNE POSLOVE

Od Jennifer Capriati, Ive Majoli i obitelji Ivanišević do Zlatka Marića

Na pitanje kako to da radi s elitom, Ante Vrban odgovara:

“Nemam pojma. Jednostavno sam radio, a novac je dolazio sami od sebe. Prvi projekt napravio sam s 19 godina, prvi javni prostor bio mi je butik Amarie. Krenuo sam od malog butika, preko stana, pa do kuće. Josipu Šelendiću uredio sam kuću, a kasnije i bar Ritz.

Za Zlatka Marića uređivao sam penhouse u centru grada, pa njegov ured u Medulićevoj ulici i potom obiteljsku kuću. S Jennifer Capriati spojila me Iva Majoli s kojom sam dugo prijatelj, a moj brat je prijatelj s Tanjom Dragović, i eto - tako je krenulo...”, priča Ante Vrban.

Uz arhitekturu koja pogađa ukus slavnih, arhitekt koji radi s poznatima mora se pridržavati i pravila diskrecije.

“Da pričam, imao bih tek četiri projekta, a ne njih 70. S nekim klijentima potpisao sam i ugovor o šutnji i diskreciji, koji većinom traže stranci, ali i poneki Hrvati”, kaže Vrban.

S klijentima prvo par dana pije kavu, lista časopise, propituje njihove životne navike i potom svoje i njihove zamisli prezentira u 3D pro-gramu,  u koji je uložio oko 30.000 dolara.  Kako ističe, svaki klijent ima vlastite, jedan želi minimalizam, drugi da prostor bude do dekorativan.

ELITIZAM ILI POPULIZAM

KAVANA NIJE NIKAKVA VIP ZONA

"Iako želimo zadržati stalne goste, Kavana je namijenjena svima"

Gradska kavana svojim novim uređenjem nije sve oborila s nogu. Neki su ostali razočarani i jer su na prvom katu, koji je sada restoran, ranije imali stol za subotnje rasprave. Ovdje, na prvom katu, manje je buke nego u prizemlju i to je bilo mjesto sastajanja brojnih hrvatskih intelektualaca.

“Prostor se tek otvorio i ništa nije fiksno. Naravno da želimo da stalni gosti sačuvaju svoja mjesta. Gore se i dalje može sjediti samo na piću, nije zatvoreno i ne nalazi se samo restoran. Gradska kavana je namijenjena svima. Nije gore nikakva zabranjena VIP zona”, ističe Ante Vrban.