Iz arhive Globusa

Književnice na pin-up kalendaru

Globus otkriva tko su ženske književne zvijezde koje kao glavni modeli krase treći po redu luksuzni art kalendar, čiji je idejni začetnik Boris Kostelnik, a financijer Boris Markoja, te što su donijele sa sobom na snimanje u studio Zelmanović

Ivana Simić Bodrožić bit će Miss siječnja… pa ona je romanom Hotel Zagorje i otvorila 2010. kao godinu žena u hrvatskoj književnosti! A Olja Savičević Ivančević mora biti Miss srpnja! Tada se događa Adio kauboju. Hm, što misliš o tome da Nada Gašić bude Miss studenog? Poplava Trešnjevke iz njezinog romana “Voda,paučina” bila je upravo u studenome, zar ne? …” Hrvatske književnice nisu Hefnerove djevojke, ali tako bi mogla teći rekonstrukcija razgovora autorske trojke koja za 2011. godinu priprema kalendar sa spisateljicama kao glavnim modelima. “Gledaj fotke!”, viče fotograf Andrija Zelmanović producentu tog projekta Branku Kostelniku. Dizajner Tomislav Kraljević je odsutan, dok Jagna Pogačnik, izbornica 12 spisateljica koje će biti na kalendaru nabraja one još ne spomenute: Ivana Sajko, Sibila Petlevski, Julijana Adamović, Aleksandra Kardum, Milana Vuković Runjić, Ivana Šojat - Kuči, Mirjana Dugandžija, Sanja Bilić, Maja Hrgović.

Riječ je o trećem izdanju art kalendara koji financira i naručuje Boris Markoja, osnivač i direktor zagrebačke tvrtke Markoja d.o.o., nekonvencionalan tip. On je zaljubljenik u umjetnost, njegova tvrtka proizvodi i prodaje optičke kabele, a art kalendare izrađuje isključivo za svoje potrebe pa je njihova naklada 300-500 primjeraka. Prvi je bio posvećen rocku, s fotografijama Mije Vesovića u odabiru i produkciji Branka Kostelnika, drugi i još uvijek važeći kalendar onaj je s domaćim glumicama za koji je uvod napisala Mani Gotovac, a sada je, ne slučajno, red došao na književnice. “Kriterij nije bio izgled, pa ovo nije kalendar za kamiondžije, nego da su tijekom ove godine objavile zapaženu knjigu i da je ona kvalitetna. Ovo je doista bila godina žena u hrvatskoj književnosti!”, kaže nam izbornica Jagna Pogačnik. Kako ovo nije kalendar koji će se naći u prodaji, njegova koncepcija i nije da književnice budu golišave i seksi. “Koncept je da svaka bude ono što jest i onakva kakva jest, pa je naš rezultat kao stvarnosna proza! Sve su se odjenule kako su same htjele, a onda smo uzeli po jedan detalj iz njihove proze ili, kao kod Ivane Sajko koja je i performerica, mikrofone, i umetnuli ga u scenografiju”, dodaje Kostelnik. Ne znamo kakav to glas bije naše književnice, no svi nam kažu da su bili jako iznenađeni i njihovim pristankom i suradnjom na samom setu.

“Nisam vjerovala da će sve književnice koje sam stavila na popis pristati, pa sam već imala i rezerve. No, sve su objeručke prihvatile naš poziv. Pogotovo nas je, primjerice, oduševila Nada Gašić koja inače izbjegava fotografiranje, a mi smo je na kraju uspjeli i nasmijati.”

Navodno su se ovim projektom, apsurda li, oduševili književni izdavači - jer, eto, tek se Boris Markoja, četrdesetogodišnjak koji je u poslu s optičkim kablovima, sjetio mogućeg pomaka u prezentaciji svoje tvrtke. Čovjek očito ima senzibiliteta za umjetnost. “Fotografije su decentne, kao što je cijeli ovaj projekt decentan. Strašno je važno za hrvatsku kulturu da postoje investitori poput Borisa koji je uložio svoju ljubav i novac u ovaj projekt, a da se uopće nije petljao u naš izbor iako sigurno ima svoje spisateljske favorite. Markoja nam je pružio slobodu kreiranja. On nije htio drugo doli promovirati kvalitetu, ozbiljne autore na sceni i urbanu kulturu”, kaže nam Kostelnik. Multimedijalna promocija kalendara – čitanje proze, svirka, tulum – zaključit će 2010. godinu kao godinu žena.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 12:27